Henkilöstö-
koulutuksemme on muutoksen paikka

henkilöstökoulutus

Kehitä osaamista • Vahvista työyhteisöä • Menesty yhdessä

Cimson Koulutuspalvelut on kotimainen, valtakunnallinen valmennus- ja koulutusalan yritys, joka valmensi ja koulutti yli 6000 henkilöä vuonna 2023. Toimimme kuuden aluetoimiston kautta koko Manner-Suomen alueella. Järjestämme henkilöstökoulutusta osaamisen kehittämiseen, työyhteisö- ja vuorovaikutustaitoihin sekä työhyvinvointiin liittyen.

Henkilöstökoulutukset suunnitellaan ja toteutetaan yritysten tarpeiden mukaan. Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yrityksellenne sopiva koulutuskokonaisuus!

Osaamisen kehittäminen

Osallisuuspedagogiikka osaksi toimintakulttuuria (kasvatus-, sosiaali- ja terveysala)

Osallisuus lisää sekä palvelujen käyttäjien että työntekijöiden hyvinvointia. Palvelujen käyttäjien näkökulmasta osallisuus on kuulluksi tulemista ja vaikuttamista sekä kokemusta arvostetuksi tulemisesta. Osallisuus tukee työntekijöiden motivaatiota, tyytyväisyyttä, sitoutumista ja vastuunottoa.

Koulutuksen punainen lanka on se, miten osallisuus kytkeytyy arkeen luoden merkityksellisyyttä, kun kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin ja tulla kuulluksi yksilönä. Koulutus suunnitellaan yksilöllisesti kunkin yksikön tarpeiden mukaan.

Koulutuksen aiheena voi olla myös esimerkiksi pedagoginen dokumentointioppimisympäristön suunnittelu tai lapsen varhaiskasvatussuunnitelmien vieminen käytäntöön. Koulutus voi koostua myös useammasta edellä mainitusta aihealueesta.

Rakentava vuorovaikutus
Vuorovaikutustaitojen kehittäminen osana työn tehokkuutta ja työyhteisön hyvinvointia

Vuorovaikutustaidot ovat keskeisessä roolissa asiakaskohtaamisten laadun, luotettavan ja tehokkaan viestinnän sekä työyhteisön hyvinvoinnin turvaamisessa. Ne auttavat työntekijöitä toimimaan tietoisesti ja rakentavasti erilaisissa haastavissa tilanteissa ja auttavat ratkomaan ristiriitoja rauhanomaisesti.

Vuorovaikutuskoulutuksen sisältö suunnitellaan työyhteisön tarpeiden mukaan. Mahdollisia sisältöjä voivat olla esimerkiksi haastavien asiakastilanteiden kohtaaminen, kuuntelun ja itseilmaisun taidot tai palautteen antaminen ja vastaanottaminen. Koulutus hyödyntää Marshall B. Rosenbergin elämäntyönään kehittämää Nonviolent Communication (NVC) lähestymistapaa vuorovaikutukseen.

Neurokirjon työntekijä työelämässä

Noin 10% väestöstä on neuroepätyypillisiä ihmisiä. Heillä on usein aivan omanlaisiaan vahvuuksia verrattuna neurotyypillisiin ihmisiin. Haasteita nousee siitä, että työelämä on usein suunniteltu neurotyypillisiä ihmisiä ajatellen. Tässä koulutuksessa opit ymmärtämään, miten esihenkilönä pystyt huomioimaan neuromoninaisten ihmisten tarpeet paremmin ja rakentamaan työyhteisöä, jossa kaikkien vahvuudet pääsevät esiin. Koulutuksen osallistujat saavat itselleen sähköisen muistilistan käytännöistä, joiden avulla neuroepätyypillisten ihmisten työtehoa ja -kykyä voidaan tukea.

Työkyky- ja hyvinvointi

Palautumisen taito hyvinvoinnin kulmakivenä
Palautuneena jaksaa työskennellä ja elää omannäköistä, tasapainoista elämää. Työpäivän aikana palautumista tapahtuu keskimäärin 13 minuuttia. Hektinen työ ja vapaa-aika edellyttää akkujen lataamista enemmän kuin yöunien verran. Koulutuksessa käsitellään sitä, miten palautumista voi edistää omilla valinnoilla ja mitkä tekijät tyypillisesti edistävät, estävät tai hidastavat palautumista.

Koulutus sisältää hengitys-, rentoutus- ja mielikuvaharjoituksia, joiden avulla palautumista voi tukea. Se antaa konkreettisia vinkkejä hengityksen käyttöön työvälineenä niin itsesäätelyssä kuin vuorovaikutuksessakin. Ohjaaja ei opeta oikeaa hengitystekniikkaa, vaan kannustaa itsehavainnointiin ja mielikuvien käyttöön. Tasapainoisen hengityksen avulla voidaan vaikuttaa merkittävästi ihmisen hyvinvointiin ja terveyteen.

Työkykyä taukoliikunnasta sekä Liikunta ja ravitsemus työssäjaksamisen tukena -koulutukset voidaan toteuttaa joko omina kokonaisuuksina tai esimerkiksi yhtenä osana työyhteisön työkyky- tai työhyvinvointipäivää. Sisällöt suunnitellaan työyhteisön tarpeiden mukaan.

Kysy lisää

Ristolainen Päivi