Pilottipalvelun avulla palkkatuelta täsmätöihin

Valmentaja pöydän ääressä ohjaa asiakasta löytämään uuden työpaikan.

Palkkatuella työskenteleviä tuetaan uudenlaisella palvelulla Pohjois-Pohjanmaalla. Palkkatuelta täsmätöihin -työhönvalmennus tarjoaa valmentajan tueksi palkkatukityön tekijälle. Palvelussa haetaan jatkopolku jo palkkatukityön aikana täsmätyökykyisille eli henkilöille, joilla terveydentila tai muu asia vaikuttaa työkykyyn.

Kun palkkatukityön loppu häämöttää, valmentajan tuella on helpompi ponnistaa seuraavaan vaiheeseen töihin joko nykyisellä tai uudella työpaikalla. Valmentaja voi tukea tarpeen mukaan myös työnantajaa esimerkiksi työtehtävän räätälöimisessä tai käytännön asioiden selvittämisessä.

– Valmentajina näemme, että tällaista palvelua tarvitaan. Moni saattaa jäädä yksin jatkoselvittelyiden ja paperiasioiden kanssa, kertovat valmentajat Hanna Runtti ja Kati Taponen.

Pilotti on aloitettu huhtikuussa, ja se kestää vuoden loppuun saakka. Cimson Koulutuspalvelut tarjoaa palvelua Oulussa ja laajemminkin Pohjois-Pohjanmaan alueella. Valmentaja on palveluun osallistujan tukena joko paikan päällä työpaikalla tai etäyhteyksin. Tarpeen tullen apua saa myös Cimsonin moniammatilliselta tiimiltä.

Palveluun voi tulla mukaan, jos on palkkatukityössä työkyvyn aleneman perusteella. Parhaimman hyödyn palvelusta saa, kun sen aloittaa samoihin aikoihin palkkatukityön kanssa. Tällöin yhteiselle työskentelylle ja jatkosuunnitelmien tarkentamiselle jää runsaasti aikaa.

– Mukaan kannattaa lähteä matalalla kynnyksellä. Aluksi voi tulla vaikka juttelemaan, sopisiko palvelu itselle, ja katsotaan sitten miten voisimme olla avuksi, valmentajat rohkaisevat.

Paikkoja palvelussa on vielä vapaana. Palvelun voi aloittaa joustavasti 30.6.2023 mennessä. Palvelu on maksuton, ja se järjestetään yhteistyössä TE-toimiston ja Pohjois-Pohjanmaan alueen työllisyyden kuntakokeilujen kanssa. Palveluun hakeudutaan TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen kautta.

Lisätietoja verkkoesitteessä. Siirry esitteeseen.

Säkkinen Kati
valmentaja, koordinaattori