Soitinhuoltajan yritys sai starttivaiheen tuen valmennuksesta

Kirsi Kyllönen sai varmistuksen alanvaihdosta uravalmennuksen ja työkokeilujen kautta. "Kävi kuin Hannu Hanhelle", Kirsi toteaa.

– Kun työnantaja oli antanut irtisanomispaperit ja kysyi, miltä nyt tuntuu, vastasin täysin rehellisesti, että helpottuneelta.

Kun Kirsi Kyllösen työpaikka keskitti toimintojaan ja Iin kunnassa ollut yksikkö lopetettiin, Kirsi sai viimein rohkeutta irrottautua vanhasta ammatista.

– Selkärangassa oli ollut jo pidempään, että haluan konttorista pois ihmisten pariin.

Kun työt loppuivat, Kirsi Kyllönen pisti tuulemaan.

– Sanoin TE-toimistossa, että kotiin en jää kattoon sylkemään.

Kirsi sai kuulla neljän viikon mittaisesta uravalmennuksesta, jonka aikana sai pohtia hakeutumista sosiaali- ja terveysalan töihin.

– Suosittelen uravalmennusta kaikille. Tällaisessa valmennuksessa saa nähdä uutta ja uskallus hakea tietoa itse kasvaa valtavasti. Kävimme porukalla tutustumassa alan eri työpaikoissa ja kuulimme eri oppilaitosten opiskelumahdollisuuksista.

Lisävarmuutta työkokeilusta

Valmennuksen päätteeksi Kirsi Kyllönen siirtyi työkokeiluun kehitysvammaisten työnohjausyksikköön neljäksi viikoksi. Tämän jälkeen alkoi uusi neljän viikon satsi terveyskeskuksen vuodeosastolla. Työkokeilu on TE-toimiston palvelu, jonka aikana voi lyhyesti kokeilla ammatin soveltuvuutta itselle aidolla työpaikalla.

– Työkokeilut avasivat silmiä ja vahvistivat valintaani entisestään. Kun menin työpaikalle ensimmäistä kertaa, työkaverit totesivat, että olin aivan hoitajan näköinenkin, Kirsi Kyllönen naurahtaa.

Pisteenä iin päälle Kirsi Kyllönen haki ammattikorkeakouluun sosionomi-diakoniopintoihin ja läpäisi pääsykokeet ja haastattelut. Haastattelussa kysyttiin, mistä hakija tiesi haluavansa alalle, ja tässä kohtaa työkokeilu antoi vastaukseen hyvää pohjaa. Opinnot alkavat tammikuussa.

– Hannu Hanhen tuuria tässä on ollut, Kirsi Kyllönen tiivistää.

Oli kyse tuurista tai rohkeudesta ottaa askelia uuteen, nyt Kirsi Kyllönen ihmettelee enää, miksi konttorissa tuli istuttua niinkin kauan. Tulevaisuutensa Kirsi näkee nyt ihmisten neuvonta- ja ohjaustyössä, jossa voi hyödyntää aiempaa ammattitaitoa niin kotitalousteknikon tehtävien kuin markkinoinnin parista.