Myynnin ammattitutkinto antoi pohjaa työpaikan saamiselle

Vaikka jyväskyläläiselle Lauralle oli kertynyt myyjän kokemusta jo nelisen vuotta, CV:ssä oleva pohjakoulutus hiersi työnhakua: taidealan artesaanin tutkinnon sijaan vaikkapa merkonomi tai juuri myynnin ammattitutkinto olisi helpottanut pääsemistä kaupan alan töihin.

Ihmisiä toimistoaulassa

– Työnantajan silmissä kiinnostavuutta lisää alan tutkinto ja tuore taitotieto, Laura kuvaa näppituntumaa työnhakijan näkökulmasta.

Laura haki ja pääsi opiskelemaan myynnin ammattitutkintoon valmistaviin opintoihin työ- ja elinkeinotoimiston kautta. Opiskelu Cimson Koulutuspalvelujen myyjäryhmässä kesti puolisen vuotta, keväästä syksyyn.

Tutkinto arjen työllä

Opinnot valmistivat h-hetkeen eli tutkinnon suorittamiseen. Myyjän ammattitaitonsa Laura osoitti arvioijilleen työpaikalla tutuissa työtehtävissä.

– Olin tehnyt määräaikaisia töitä vaateliikkeessä, ja sain uuden työtarjouksen samaan aikaan opintojen kanssa. Opinnoissa pystyttiin onneksi joustamaan, ja opiskelu sujui joustavasti työn ohessa, mistä tykkäsin todella paljon.

Erikoisliikkeessä myyjän päivään kuuluu myyjän perustehtäviä kuten tavaran purkaminen ja asiakaspalvelutyö. Tuotteista täytyy tietää paljon, ja oman lisänsä tuo ompelupalvelu, sillä myyjän täytyy osata merkitä esimerkiksi oikeaoppiset lahkeenlyhennykset.

– Vaikka myyjän työn kautta moni asia oli tuttua, koulutuksessa tuli silti esiin uutta nippelitietoa.

Onnistuneiden näyttöjen jälkeen tutkintopaperit kolahtivat postiluukusta. Sattumaa tai ei, opiskelujen jälkeen myyjän työsopimusta jatkettiin seuraavaan syksyyn saakka.

Resepti hyvään myyntityöhön

• Hyvä myyjä on palvelualtis eli pistää asiakkaat etusijalle. Asiakkaan pitää tuntea itsensä tervetulleeksi.
  • Hyvä myyjä kuuntelee asiakasta ja on ihmisläheinen persoona.
  • Perusasiat ovat tärkeintä: hyvä myyjä on luotettava, rehellinen, tehokas. Ihmisestä huomaa, haluaako tehdä työtänsä vai ei, niin työtahdissa kuin asiakaspalvelussa.