Tulosta

Kohti markkinoivampaa työhakemusta

Pöytä, tietokone ja muita työskentelyvälineitä.

Kuvaile vähemmän ja kerro enemmän hyödyistä, kun kirjoitat työhakemusta.

Valmentajan työssä luen paljon työhakemuksia. Olen havainnut, että suurin osa hakemuksista on tyyliltään kuvailevia.

Työnhakija kuvailee omaa ammatillista osaamistaan, koulutusvalmiuksiaan, persoonallisuuttaan, kykyjään tai tavoitteitaan. Hakija kertoo, mitä hänellä on tai mitä hän on saavuttanut. Jos kuvailun osaa ilmaista taitavasti ja tiiviisti niin, että työnantajan näkökulmasta taidot ja osaamiset ovat kiinnostavia, kuvailevuus voi riittää vallan mainiosti työhaastattelupaikan saavuttamiseen, aina työpaikan saamiseen asti.

Kuvaileva tapa kertoa omasta osaamisesta on jo sinällään myyvää. Hakija on ilmaissut, mitä taitaa ja mitä kykyjä hänellä on kyseistä työnkuvaa varten. Tämän pohjalta työnantaja arvioi hakijan soveltuvuutta. Jos työnantaja kiinnostuu, voidaan katsoa, että hakemus myy ja markkinointi on tarpeeksi hyvin onnistunut.

Miten hakemuksesta tulee markkinoivampi?

Oli oma osaaminen työnkuvaan täysin soveltuvaa tai vain osittain soveltuvaa, molemmissa tapauksissa on mahdollista nostaa markkinoivuuden tasoa. Markkinoivuus kasvaa, kun hakija pyrkii kuvailun lisäksi tuomaan esille, mitä hyötyä osaamisista voisi työlle ja työnantajalle olla.

Esimerkki kuvailevasta tyylistä voisi olla vaikkapa seuraava. Esimerkissä hakija pyrkii vanhustyöhön.

”Olen työskennellyt kymmenisen vuotta hoiva-alalla. Minulle on kertynyt monipuolinen kokemus vanhusten, vammaispuolen ja lastenhoitoon liittyvistä töistä. Osaamiseni on laajentunut kattavaksi toimiessani erilaisten ihmisten parissa.”

Toisessa esimerkissä kuvaileva ilmaisutapa muutetaan markkinoivampaan, hyötyä korostavampaan muotoon. Työnantaja kiinnostuu lukiessaan siitä, mitä kaikkia etuja ja hyötyjä organisaatio voisi saada  hakijan monipuolisesta kokemuksesta.

”Kymmenvuotinen työurani hoiva-alalla kattaa vanhustenhoitoa, lastenhoitoa ja vammaishoitoa. Lastenhoitoalalta tuon [haettavan työtehtävän tai työpaikan nimi] innovatiivisia tapoja luoda vanhusten päivään uusia ja innostavia tapoja rikastaa arkea. Vammaispuolen työstä tuon mukanani kyvyn aistia herkästi sanattomampaa viestintää ja tulkita myös ikäihmisten sanattomia ja tahattomia viestejä omista tarpeistaan. Näin uskon tuovani asiakkaan kohtaamiseen empatiaa ja innostavuutta ja sitä kautta työhön ihmisläheistä laatua.”

Kun pelkästään kuvailemme työkokemusta, jätämme lukijan pääteltäväksi, mitä hyötyä hakijasta saattaisi heille olla. Markkinoivammassa tavassa hakija ei jätä asiaa lukijan varaan. Lisäksi hän samalla osoittaa oman osaamisen reflektointikykyä, joka sinänsä on oppimiskyvyn yksi tärkein ominaisuus.

Miten markkinoida osaamista, joka ei liity suoraan haettavaan työhön?

Osaamisen hyötyjen esille tuonti on vielä tärkeämpää silloin, kun hakijan työkokemus on jotain muuta kuin haettavaan työhön liittyvää.

”Olen kouluttautunut talonrakentajaksi. Minulla on valmiuksia ymmärtää teknisiä ja käytännönläheisiä ilmiöitä. Kädentaitoja voi hyödyntää myös vanhusten kanssa. Hoitotyöhön tuon kykyä keskustella käytännöllisistä töistä tai järjestää kädentaitoja aktivoivia viriketuokioita.”

Tai…

”Harrastan kitaransoittoa vapaa-ajalla. Kehittelen omia kappaleita. Luovuudesta ja kyvystä tuottaa musiikkia voi olla hyötyä lasten ja nuorten ohjauksessa. Yllättävissä tilanteissa minulla on kykyä kehittää lennosta aina jokin toimiva ratkaisu.”

Millaisia olisivat sinun omat esimerkkisi? Miten markkinoisit osaamisesi hyötyjä? Kannattaa pysähtyä näiden kysymysten ääreen pisimpään, kun valmistelet hakemustasi.

Vastaavan kaltaisia hyötyesimerkkejä kannattaa nostaa myös esille, kun kuvataan persoonaa tai kykyjä.

”Olen luonteeltani energinen. Työssä/työyhteisössä/asiakaspalvelussa/tiedon etsinnässä tämä näkyy siten, että…” tai ”Olen saanut kehuja oppimiskyvystäni. Tämä näkyy asiakaspalvelussa siten, että…”.

Kaikkea ei saa hakemukseen mahtumaan. Kannattaa valita muutama esimerkki hakemukseen ja tuoda esille, että mielellään kertoisit lisää hyödyistä työhaastattelussa.

Moni hyöty on kuitenkin sellainen, jota lukijan on vaikea hoksata, ellei hakija sitä itse kerro.

Kirjoittaja Hannu Honkaniemi on Cimson Koulutuspalvelujen valmentaja ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti.

KUVA Jcomp via Freepik

Tutustu työnhakua tukeviin palveluihin

Työnhakupalvelut nostavat esiin juuri sinut

Uravalmennus – uusi suunta työurallesi

Löydä uusi työpaikka työhönvalmentajan tuella

Kelan työkokeilu ja työhönvalmennus