Hyvät kysymykset voivat muuttaa työuran suunnan

Kysymysmerkki

Olen kokenut merkityksellisiä hetkiä työnhaussa, ja yksi sellaisista oli TE-palvelujen asiantuntijan tapaaminen vuosia sitten.

Taustaltani olen ammatillinen opettaja, ja pedagoginen osaamiseni perustui vahvasti vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Asiantuntija kysyi, millaisissa työympäristössä voisin ammatillista osaamistani käyttää. Keitä muita kuin ammatillisen tutkinnon suorittajia voisin opettaa tai ohjata?

Hain töihin Cimson Koulutuspalveluille ja perehdyin urasuunnitteluun ja ylipäänsä työllistymisen edistämiseen. Näin ryhdyin käyttämään vuorovaikutus- ja viestintävalmiuksiani uudella toimialalla. Nyt olen toiminut valmentajana yli kuusi vuotta ja nautin työstäni.

Kysymykset ovat oivaltamisen paikkoja

Jos on ilman työtä, liikkeelle lähtö on tärkeää. Mitä pidemmäksi työttömyysaika venyy, sitä vaikeammalta voi tuntua luottaa omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin.

TE-palvelujen uudessa asiakaspalvelumallissa asiakkaita kohdataan aktiivisesti esimerkiksi pitämällä työnhakukeskusteluja. Ohjaavat kysymykset, oikea-aikaisesti, auttavat päättämään, mihin suunnata seuraavaksi. Mistä juuri minä saisin suurimman hyödyn? Olisiko se lyhyt työnhakuvalmennus, vai auttaisiko yksilövalmennus tai urasuunnittelu ammatinvalintapsykologin kanssa?  Yksilö- tai ryhmävalmennuksessa voi jäsentää ajatuksia ja kokemuksia valmentajalle: mitkä ovat olleet merkityksellisiä hetkiä ja oivalluksia, mikä on inspiroinut tai missä olen ollut hyvä?

Rohkaisua, motivointia, tsemppaamista, empaattisuutta

Ohjaaminen, valmentaminen, kouluttaminen, millä nimellä sitä kutsutaankin, on asiakkaiden auttamista. Käytännössä työ on paljolti juuri kysymysten esittämistä.

Ohjaus ja palaute on meille ihmisille tärkeää missä elämäntilanteessa tahansa. Kun olen saanut itse palautetta esimiestyöstäni, palautteissa varsinkin työssään juuri aloittaneet kertoivat tarvitsevansa eniten ohjausta, neuvoja ja rohkaisua.  Valmentajana saan palautetta empaattisuudestani.

Valmennuksessa työuraansa miettivä usein motivoituu kehittämään osaamista, uskaltautuu tekemään työuraansa koskevia päätöksiä ja oppii urasuunnittelun taitoja. Valmennus on parhaimmillaan aina rohkaisevaa, motivoivaa ja myös haastavaa. Ohjaajat auttavat kartoittamaan ammatillisen osaamisen ja sanoittamaan osaamisen valtit. Valmennuksessa kysytään, mikä on merkityksellistä.

Ryhmävalmennuksessa myös sosiaalisuus ja osallistuminen tuo varmuutta ja energiaa. Ryhmiä ohjatessa olen nähnyt ja kuullut miten diplomaattisia ja kannustavia osallistujat ovat toisilleen. Tsemppauksen ja rohkaisevat sanat muistamme kauan ja lämmöllä ja ne auttavat seuraavissa stepeissä kohti uutta työtä tai opintoja.

Kysy, mitkä ovat sinun valttisi

TE-palvelujen asiantuntija onnistui kysymään minulta juuri oikeita kysymyksiä vuosia sitten. Osuvat kysymykset ovatkin tärkeitä. Niitä voi kysyä myös itseltään, vaikka ei osallistuisi valmennukseen.

Esimerkiksi puhtausalan osaajia tarvitaan kipeästi hoivalaitoksiin, elintarviketeollisuuteen, hotelli- ja majoitustiloihin, kouluihin ja myymälöihin. Avustajia kaivataan kotitalouksiin arkitoiminnoissa auttamaan. Lähihoitajien työpareiksi tarvitaan hoiva-avustajia.

Oletko sinä toiminut kenties keittiö- tai puhtauspalvelualalla? Millaisissa työympäristöissä olet toiminut ja mitä olisivat uudet ympäristöt, missä hygieenisiä työtapojasi ja kokkaustaitojasi käyttäisit? Jos olet toiminut ravintola-alan keittiössä, löytäisitkö seuraavan työsi suurkeittiöstä tai sairaalan keittiöstä?

Ohjasin juuri äskettäin asiakasta, jolla oli vankka laitoshuoltajan työkokemus. Hän oli toiminut monissa työympäristöissä ja kertoi tykänneensä jaksoista, jolloin oli ollut laitoshuoltajana hoivalaitoksessa. Kohtaamiset vanhusten kanssa olivat antoisia ja puhtaus- ja ateriapalvelutyössä hän pääsi juttelemaan asiakkaiden kanssa. Kysyinkin häneltä, onko hän pohtinut huolenpitotyötä tai henkilökohtaisen avustajan työtä. Asiakas innostui ja kertoi tuttaviensakin jo kyselleet häneltä samaa. Asiakas sosiaalisena, avuliaana ja asiakkaita kunnioittavana persoonana teki haun henkilökohtaisen avustajan työhön ja sai heti seuraavana päivänä työn. Nyt hän avustaa asiakastaan päivän toiminnoissa ja kertoo löytäneensä uuden inspiroivan työn. Jos hän olisi halunnut hoivalaitokseen hoiva-avustajaksi, olisimme yhdessä löytäneet koulutusreitin hoiva-avustajaksi.

Kysythän sinäkin itseltäsi, ystäviltäsi tai opettajiltasi, mitkä sinun osaamis- tai työpersoonasi valttisi ovat.

Tämä blogijulkaisu on kirjoitettu yhtenä osana Osaaminen näkyviin -viikon 5.-11.9.2022 sisältöä. Jaa julkaisu aihetunnisteella #OsaaminenNäkyviin.

Päivi Häkli

Kirjoittaja Päivi Häkli on Cimson Koulutuspalvelujen valmentaja, joka haluaa käyttää ja kehittää työssään pedagogisia taitojaan.