Hankala akka uraohjaajana

Sain nimityksen: Hankala akka!

Otan nimityksen vastaan arvonimenä, jonka uravalmentajana sain. Tiedän, että se on arvostuksen osoitus. Saatesanat olivat, että ”sinä pistät pohtimaan ja miettimään niin, että päässä surraa”. Me molemmat asiakkaan kanssa tiedämme, että sitä kautta löytyy myös oikea ratkaisu ja suunta.

Sain nimityksen toimiessani ohjaajana henkilölle, joka joutuu vaihtamaan pitkäaikaisen ja mieleisen uransa johonkin uuteen. En halua, että hän valitsee ensimmäistä ja helppoa heti, vaan kysyn, oletko varma, että se on juuri sinun alasi. Jos vastaus on empivä, mietitään muita vaihtoehtoja: lähialoja, aivan kokonaan muita aloja, villejä ideoita…

Kehotan haastattelemaan alan ammattilaisia ja mahdollisen uuden ammatin koulutusalan opettajia, pistän tutkimaan ja lukemaan. Jos vastaus kysymykseeni, onko se juuri sinun alasi, on vakuuttavasti kyllä, niin sitten vaan vihreää valoa ja eteenpäin.

Uutta uraa etsimässä

Syitä uuden uran etsimiseen voi olla monia, kuten terveydentilan muutokset, aiemman työn loppuminen, halu oppia uutta, perheen yhteisten aikataulujen parantaminen, muutto, pitkäaikaisen unelman toteuttamisen aika tai yllättävä mahdollisuus.

Oletko sinä miettinyt jossain vaiheessa uutta uraa? Lapsena meillä kaikilla on lupa fantasioida ”isona minusta tulee…” Ei se aikuisenakaan ole kiellettyä, mutta siihen ei kannata pysähtyä liian pitkäksi aikaa. Parempi on vaan lähteä aktiivisesti toimimaan ja tutkimaan; etsimään ja löytämään itselle sopiva ja innostava ala.

Joskus se löytyy läheltä nykyistä ammattia. On vaikkapa mahdollista pätevöityä lisäkoulutuksen kautta esihenkilön tehtäviin tai ryhtyä alan ammattiopettajaksi. Tai ehkä aiemman koulutuksen uusi suuntautumisvaihtoehto tai napakka täydennyskoulutus voi avata aivan uusia työmahdollisuuksia.

Joskus se voi olla hyppäys aivan uudenlaisiin tehtäviin. Usein kouluttautumisen kautta, mutta joskus vaikka vain työpaikan sisällä kiinnostuksesta kertominen voi avata aivan uusia ovia. Vai tulisiko sinusta yrittäjä?

Yhdessä eteenpäin

Yksin tällaisia pohdintoja ei tarvitse tehdä. Ystävät ovat monesti oiva apu, kun mietit, mitä osaamista ja vahvuuksia sinulla on. Moniin uravalmennuksiin voi hakeutua TE-toimiston kautta myös työssä ollessa.

Uravalmentaja auttaa sinua tunnistamaan jo olemassa olevaa osaamistasi. Sitähän ei missään tapauksessa kannata varastoon laittaa, vaan lähes aina vanhaa osaamista voi hyödyntää uusissakin tehtävissä, vaikka ne olisivat aivan eri alalla.

Uravalmentajan kanssa voit pohtia uusien alavaihtoehtojen soveltuvuutta sinulle ja niiden tulevaisuuden työllistymisnäkymiä. Voitte myös yhdessä pohtiessa keksiä aivan uusiakin innostavia uravaihtoehtoja.

Uravalmentaja auttaa sinua myös erilaisten koulutusvaihtoehtojen löytämisessä ja kouluihin hakemisessa sekä osaa myös kertoa erilaisista koulutusten rahoitusvaihtoehdoista.

Tervetuloa haastamaan uravalmentaja omien pohdintojesi kanssa, me lupaamme haastaa sinut pohtimaan myös!

Kirjoittaja Titta Koskela on Pohjois-Suomen koulutuspäällikkö ja ilolla hankala akka/uravalmentaja – mutta vain sopivasti ja hyvällä mielellä.