Millainen ansioluettelo laitetaan ”ei jatkoon”-pinoon?

Työskentelen lähes päivittäin ansioluettelojen ja työhakemusten parissa. Yleensä näen hyviä tai pientä muokkausta kaipaavia versioita. Kun virtuaalinen maailma on pullollaan erilaisia vinkkejä ja malleja työnhaun asiakirjojen tekemiseen, meidän on helppo ajatella, että kyllähän me jo yhden ansioluettelon osaamme tehdä.

Tänään putosin takaisin realismiin. Pöydälläni oli levällään reilun toistakymmentä ansioluetteloa, joista puolet olivat aivan kelpoja ja helppolukuisia, mutta ne loput.  Toivoisin, että kaikki työnhakijat välttäisivät niissä olevat ansat tulevissa ansioluettelossaan. Onhan ansioluettelo kuitenkin se paperi, jonka rekrytoija yleensä ensimmäisenä silmäilee (ja sitten mahdollisesti lukee) ja jonka pohjalta tehdään päätös siitä, kutsutaanko hakija haastatteluun vai ei.

Seuraavat asiat siirsivät ansioluettelot minun käsistäni ”ei jatkoon”-pinoon:

–       Ei yhteystietoja, eikä edes nimeä.

–       CV on tehty kivalle, netistä haetusta pohjalle, mutta some-kuvakkeiden vieressä ovat yhä tekstit: ”Liitä tähän LinkedIn-osoitteesi”, ”Liitä tähän Twitter-osoitteesi”.

–       Ansioluettelo monisivuisena tarinana, joka alkaa noin kolmenkymmenen vuoden takaa. Yritin löytää silmäillen ne oleelliset pointit, mutta ei onnistunut. Onkohan rekrytoijalla aikaa lukea kaikkea?

–       Joku oli löytänyt meidän yrityksemme tekemän ansioluettelopohjan. CV-malleissamme on usein mukana esimerkkejä siitä, kuinka omaa osaamista voi CV:ssä kuvata. Hakija oli jättänyt meidän tekemämme osaamiskuvauksen omaan CV:nsä sellaisenaan, täysin muokkaamattomana. (CV:ssä vahvuuteni/osaamiseni-kappale on yleensä todella hyvää sisältöä, ja on harmi, että niin harva käyttää sitä. Hakemusta ei edes aina tarvita.)

–       Todella pitkä CV, jonka luettelossa on kerrottu peruskoulu sekä kaikki työelämätapahtumat lapsuuden kesätöistä ja tet-jaksoista lähtien. (Jos hakijalla on jokin ammatillinen tutkinto, rekrytoija tietää, että muun muassa peruskoulu on käyty.)

–       Mysteerityötehtävät ja mysteerifirmat: Työkokemusta kuvaillessa on eräälle riville kirjoitettu, että hakija on ollut ”ohjaaja” eräässä yrityksessä. (Rekrytoija ei tunnista yrityksen nimeä eikä ole tietoa, missä kunnassa kyseinen yritys edes on. Rekrytoija ei siis pysty edes arvelemaan, millaista työtä ”ohjaaja” on tehnyt).

–       Kirotusvihreet. Tiedän, että omakin teksti monesti virheitä vilisee, mutta yhdessä paperissa oli oma ammattinimikekin väärin kirjoitettu. Voisiko näinkin tärkeän tekstin luetuttaa toisella henkilöllä ja pyytää samalla katsomaan ulkopuolisen silmin?

–       Vaikealukuinen asettelu, esimerkiksi paperi ahdettu liian täyteenerilaisia kuvia, kuvakkeita ja inforuutuja. Yhdessä paperissa oli koko vasen reuna täynnä lihavoituja väliotsikoita, joka asiasta erikseen, otsikko joka rivillä. Silmä hakeutuu lukemaan lihavoitua tekstiä ensin ja se pienellä kirjoitettu tärkeä asia jää sivuosaan. Fakta on, että jos rekrytoijalla on paljon hakemuksia pöydällä, aluksi niitä silmäillään hetki. Jos oleellista tietoa ei löydy, hukkaan joutuu hyvä paperi. Rekrytoija ei myöskään osaa lukea rivien välistä sinne mahdollisesti piilotettuja viestejä.

–       Vielä lopuksi toive: jos netistä mukavan pohjan omalle ansioluettelolle löydät, tee siihen myös muutoksia. Kerran olen saanut identtiset ansioluettelot samalla viikolla eri henkilöiltä. Vaikka nimet ja työpaikat oli muutettu, täysin sama rakenne ja samat silmiinpistävät värit kiinnittivät kyllä huomiota.

Hyviä vinkkejä ansioluettelon tekemiseen löytyy paljon. Muista napakkuus. Pitkänkin työhistorian voi tiivistää sivuun (tai kahteen). Karsi turhaa tietoa ja painota hakemaasi työpaikkaan soveltuvaa tietoa. Hyvä asettelu kertoo sekä tekstinkäsittelytaidoistasi että kyvystäsi tuoda oleellinen esille. Kuvalla jäät mieleen paremmin. Muista myös käänteinen kronologia, eli tuorein työkokemus tai koulutus ensin. Kerro vahvuuksistasi muutamilla ydinajatuksilla. Tavoitteena on kertoa oleellinen ja saada lukija kiinnostumaan ja kutsumaan sinut haastatteluun. Siellä voit sitten kertoa lisää osaamisestasi ja soveltuvuudestasi työpaikkaan.

Käytä aikaa ansioluettelon tekemiseen riittävästi. Räätälöi se siihen työpaikkaan, johon olet hakemassa.

Onnea työnhakuusi!

Titta Koskela

Titta Koskela pyörittää Cimson Koulutuspalveluissa Pohjoisen Suomen urasuunnittelu- ja työnhakupalveluja.