Tulosta

Ratkaisuja ja uusia taitoja koronaepidemian keskellä

Nainen tietokoneella

Kuva: Rawpixel

Maaliskuun alussa Suomessa ei ollut vielä tietoa, että korona paisuisi maailmanlaajuiseksi pandemiaksi ja supistaisi merkittävästi yhteiskunnan toimintoja. Äkillisesti jouduimme tilanteeseen, jossa koulunkäynnin ja työelämän sujumiseksi valjastettiin käyttöön moninaiset tietotekniset järjestelmät ja apuvälineet.

Myös me uravalmentajat saimme osamme nopeasti muuttuvista työelämän käytännöistä. Palveluissamme uudet välineet otettiin kuitenkin nopeasti sujuvaan käyttöön koko maassa, muutamassa päivässä.

Pirkanmaalla Focus Työpolut -palvelussa saimme asiakkailtamme toiminnastamme pian positiivista palautetta – valmennusryhmiä ei peruttu, vaan niihin oli mahdollista osallistua videovälitteisesti.

Tampereen yliopiston puheviestinnän professori Pekka Isotalus kirjoittaa blogissaan, että yhä useammassa työtehtävässä viestintäosaaminen on osa ammattitaitoa. Vuorovaikutus ja viestintä on hallittava työelämän eri aloilla niin kasvokkain kuin verkkovälitteisestikin. (emt. 16.1.2020) Verkkoviestintä asettaa uudenlaisia haasteita vuorovaikutukselle, vaikka tekniikan käyttö olisikin hallinnassa.

Asiakkaan kohtaaminen puhelimitse tai videovälitteisesti voi tuntua pintapuoliselta verrattuna kasvokkain tapaamiseen (Isotalus, 30.3.2020). Etujakin kuitenkin löytyy. Videoneuvottelun avulla sekä uravalmentaja että asiakas voivat harjoitella uusia viestinnän tapoja ja kehittää samalla työelämävalmiuksia. Myös puhelimessa puhuminen kehittää oman toiminnan suullista raportointia sekä tiivistämisen taitoa – eli työelämässä tarvittavia viestintätaitoja.

Kevään aikana olemme saaneet asiakkailtamme palautetta siitä, kuinka tärkeää on, että näin poikkeusaikoinakin käytettävissä on uravalmentajan tuki. Ammatillista suuntaa tai työnhakua ei tarvitse miettiä yksin, vaan työelämän suuntaviivoja voi hahmotella yhdessä uravalmentajan kanssa. Ohjauksemme suuntaa kohti työelämää, asiakkaat ovat palvelussamme hioneet kuntoon työnhaun asiakirjat, laajentaneet verkostojaan ja selvitelleet ammatillista suuntaansa. Kevät Focus Työpolut -palvelussa on antanut asiakkaillemme aikaa pohtia omaa tilannettaan, saada asiantuntijoiden tukea sekä lisätä sosiaalisia kontakteja, vaikkakin uusin menetelmin. Moni on päässyt tavoitteisiinsa, saanut työpaikan tai päässyt opiskelemaan. Toivoa ja ratkaisuja on löydetty koronapandemiasta huolimatta.

Tätä blogitekstiä kirjoittaessani kevät on kääntymässä kesäksi. Peruskoulut on avattu ja rajoituksia ollaan hiljalleen purkamassa. Koko yhteiskunta odottaa paluuta ”normaaliin”. Epävarmaa kuitenkin on, mitä on työelämän uusi normaali. Verkkoviestinnän välineet ovat tulleet jäädäkseen, ja niiden käyttötaidot ovat olennainen osa ammattitaitoa yhä useammissa työtehtävissä. Käytäntö on osoittanut, että moni työ siinä missä uravalmentajankin arki sujuu verkkoviestinnän välineitä käyttäen.

Teams-kokoukset ja videovälitteiset ohjauskeskustelut varmasti jatkuvat ja uravalmentajalla on niille tulevaisuudessakin tarvetta. Työkavereiden ja asiakkaiden kohtaamista kasvokkain ei kuitenkaan korvaa mikään viestinnän muoto.

Edelleen odotan sitä hetkeä, jolloin koko työyhteisöni aloittaa työviikon saman katon alla ja saan kutsua ensimmäisen asiakkaani huoneeseeni keskustelemaan työelämän haasteista. Ilman maskia, kasvokkain.

Lähteet

Isotalus, Pekka: Työelämässä on hallittava yhä useampia viestintätaitoja. Julkaistu 16.1.2019, luettu 26.5.2020.
https://isotalus.fi/2019/01/16/tyoelamassa-on-hallittava-yha-monipuolisempia-viestintataitoja/

Isotalus, Pekka: Verkkovuorovaikutus vaatii uutta osaamista. Julkaistu 30.3.2020, luettu 26.5.2020.https://isotalus.fi/2020/03/30/verkkovuorovaikutus-vaatii-uutta-osaamista/

Mari Touronen

Kirjoittaja Mari Touronen on uravalmentaja ja viestinnän osaaja.