Muutosvalmennuksessa etsitään yksilöllinen polku eteenpäin

Kun työpaikalla sopeudutaan muutokseen, Cimsonilla tehdään töitä sen eteen, että siirtymät sujuvat hyvin niin yrityksen kuin työntekijän näkökulmasta. Muutosvalmennukseemme ollaan tyytyväisiä esimerkiksi Destiassa.

Destia otti Cimson Koulutuspalvelut kumppaniksi muutosvalmennukseen, kun yrityksessä oli viime vuonna yt-neuvottelut.

– Olimme tehneet Cimsonin kanssa yhteistyötä aiemminkin ja se oli ollut positiivinen kokemus, kertoo Destian henkilöstöjohtaja Annu Karttunen.

Destia suunnitteli irtisanottaville palvelupolkumallin, jossa oli erilaisia, yksilöllisiä vaihtoehtoja.

– Palvelupolussa ihminen oli keskiössä. Toivoimme, että irtisanotut löytäisivät polun eteenpäin.

Annu koki yhteistyön Cimsonin kanssa vaivattomaksi ja palvelun asiantuntevaksi.

– Otimme valmennuspalvelun käyttöön, jotta irtisanottavalle henkilöstölle löytyisi tukea työllistymiseen. Jollemme me pysty tarjoamaan töitä, haluamme meillä töissä olleiden löytävän töitä toisaalta.

Annu iloitsee siitä, että monelle löytyi muutosvalmennuksen aikana töitä tai muunlainen hyvä jatkopolku esimerkiksi koulutuksen merkeissä.

Valmennus motivoi

Tietoliikenneinsinööri Antti Palosaari osallistui Cimsonin muutosvalmennukseen, kun hänen työsuhteensa Destialla oli tulossa päätökseen.

– Minulle valmennuksen suurin hyöty oli siinä saatu motivointi. Jutellessa palautui usko siihen, että teen oikeita asioita. Valmennus vaikutti käsitykseeni siitä, että ei ole hätää – kyllä jotain löytyy, Antti kertoo.

Antti kokee merkittäväksi sen, että yritys tarjoaa muutosvalmennusta.

– Kyllähän se on tosi tärkeää, että firma osoittaa kantavansa vastuuta tilanteesta.

Infra-alalla on myös mahdollista, että irtisanotut työntekijät tulevat samaan yritykseen töihin uudestaan tilanteiden muuttuessa.

– Jos näin työntekijöille käy, niin on hyvä, jos on voinut käydä kasvun paikalla ja tulee takaisin entistä viisaampana ja kokeneempana, Antti toteaa.

Muutosvalmennus voi johtaa myös koulutukseen. Antti kävi Aalto-yliopistossa lyhyen kurssin tietomallinnuksen hyödyntämisestä infrarakentamisessa. Hän ei kuitenkaan kokenut itselleen mielekkäänä vaihtoehtona esimerkiksi muuntokoulutusta, koska oli jo käynyt sellaisen infra-alalle ja halusi jatkaa tällä alalla.

Antti löysikin valmennuksen aikana työpaikan. Hän sai valmennuksen aikana hyväksi kokemiaan työpaikkavinkkejä, joskin löysi lopulta nykyisen työnantajansa itse. Kaiken kaikkiaan valmennus oli hyvä kokemus.

– Ammattilaisurheilijatkin käyttävät valmentajia. Valmennus on hyvä sparraussessio ja hyödyllinen varmasti kenelle tahansa, joka on valmis ottamaan apua vastaan. Ulkopuolinen näkee tilanteen eri tavalla.

Sydän mukana tärkeässä työssä

Cimson Koulutuspalveluissa koetaan merkittävänä, että muutosten keskellä olevaa ohjataan konkreettisesti ja perille saakka.

Muutosvalmennuksista Cimsonissa vastaava Kirsi Lounela peräänkuuluttaa sekä ratkaisukeskeisen että lempeän otteen tärkeyttä.

– Etsimme sitkeästi ratkaisua ja teemme työtä sydämellä. On tärkeää olla täysillä mukana asiakkaan tilanteessa, Kirsi kertoo.

– Tarjoamme yksilöllistä palvelua. Valmennuksessa otetaan huomioon, mikä on sopiva tahti kenenkin tilanteessa. Jatkopolkua uuteen työhön etsitään tehokkaasti ja pitkästä valmennuskokemuksesta ammentaen, toteaa Kirsi ja kiittelee muutosvalmennusta tehneiden valmentajien osaamista ja otetta työhön.

Tarjoamme laadukasta muutosvalmennusta ja yhteistyössä kanssamme yrityksenne voi pitää huolen siitä, että laissa säädetty muutosturva toteutuu. Tutustu muutosvalmennukseemme ja ota yhteyttä.