Neksteppi auttaa löytämään suunnan

Jalat kiipeävät porrasaskelmia

Uusi Neksteppi-valmennuspalvelu on lähtenyt hyvin käyntiin. Tällä viikolla alkavat myös ensimmäiset ryhmävalmennukset. Neksteppi on tarkoitettu yli 30-vuotiaille pirkanmaalaisille kuntakokeilun asiakkaille. Neksteppi auttaa hahmottamaan työelämän vaihtoehtoja tai omaa ammatillista suuntaa ja etenemään suunnitelmallisesti kohti tavoitteita.

Nekstepin valmennusjakso kestää kolme kuukautta. Siihen liittyy tyypillisesti niin ryhmäohjausta kuin henkilökohtaista ohjausta. Tarvittaessa tarjolla on myös ammatinvalintapsykologin palvelut ja maahanmuuttajille suomen kielen valmennusta.

– Odotan Neksteppi-valmennuksia innolla, kertoo Nekstepin koordinaattori Kati Järvinen.

Katia innostaa erityisesti valmennusten käytännönläheisyys.

– Laitetaan hakemuksia eteenpäin eikä vain mietitä, millainen on hyvä hakemus – vaikka toki myös laitamme asiakirjat kuntoon, Kati luonnehtii.

Nekstepin aikana voidaan esimerkiksi soittaa työnantajille tai koulutusorganisaatioihin ja selvittää vaikkapa työkokeilumahdollisuuksia tai sitä, koska koulutuksiin olisi mahdollista päästä mukaan. Joissakin ryhmissä painotus on työnhaussa, toisissa urasuunnittelussa tai ammatinvalinnassa.

Ammattitaitoiset valmentajat osaavat ottaa huomioon jokaisen tilanteen.

– Aina haetaan yksilöllisestä tarpeesta lähtevää polkua. Tilanteita on niin paljon kuin ihmisiä, joten myös jatkopolkuja on monia, Kati summaa.

Neksteppi on siis suunnattu kuntakokeilun asiakkaille. Maaliskuussa alkaneen kuntakokeilun piiriin kuuluvat ne työnhakijat, jotka eivät ole oikeutettuja ansiopäivärahaan. Heillä on kunnassa OMA-valmentaja, jonka kanssa voidaan pohtia vaihtoehtoja ja jonka kautta voi hakeutua Neksteppi-valmennuksen pariin.

Nekstepin aluksi kartoitetaan, miten Neksteppi voi palvella asiakasta parhaiten. Katin mukaan onnistunut valmennus auttaa pääsemään eteenpäin niin valmennuksen aikana kuin sen jälkeenkin.

– Valmennuksen nimikin kuvastaa sitä, että haetaan seuraavia steppejä kohti työelämää. Askel voi olla pienempikin, mutta ne askelet ovat merkittäviä.

Lue lisää palvelusta