Oppisopimus – uutta osaamista ilman koulunpenkin kuluttamista

Luulin olevani masokisti, kun päätin alkaa opiskella ammatillista tutkintoa työnteon rinnalla viime vuoden alussa. Sovin työnantajani kanssa tuolloin yhteistyöstä nimeltä oppisopimus. Sittemmin olen huomannut, että vaikka oppisopimus vaatii aikaa ja vaivaa, edut peittoavat helposti sen raskaammat puolet.

Ohjaan työkseni työnhakijoita ja alanvaihtajia. Moni asiakkaani, joka suunnittelee alanvaihtoa, on kiinnostunut oppisopimuksella opiskelusta. Ei ihmekään, sillä oppisopimuksella saa työtä tekemällä suoritettua ammatillisen tutkinnon ja hankittua uutta kokemusta puhumattakaan palkasta ja muista työsuhteen eduista. Oppisopimuksessa uusi tutkinto rakentuu seuraavasti: hankit 80 prosenttia tutkinnosta työtä tekemällä ja loput 20 prosenttia opinnoilla ammatillisessa oppilaitoksessa. Moni aikuinen kavahtaa takaisin koulunpenkille istumista opiskelumuistojensa perusteella. Tässä opiskelumuodossa koulunpenkillä kyllä käydään, mutta sitä ei kuluteta kovin pitkään.

Oppisopimuksesta kiinnostuneen ensimmäinen tehtävä on löytää kumppani – työnantaja. Ehtona oppisopimukselle nimittäin ovat opintoja tukevat työtehtävät. Uravalmentajana toiveeni olisi, että yhä useampi työnantaja innostuisi tästä mahdollisuudesta hankkia koulutettua, omiin tarpeisiin räätälöityä osaamista. Oppisopimus on myös hyvä mahdollisuus työnantajalle sitouttaa taitavia työntekijöitä. Tilastokeskuksen tuoreimman selvityksen mukaan vuonna 2016 aloitettiin vajaa 22 000 uutta tutkintoa oppisopimuksella, mikä on alle 20 prosenttia kaikista aloitetuista ammatillisista tutkinnoista.

Jos sinä olet kiinnostunut oppisopimuksella opiskelusta, pohdi tulevalle työnantajallesi hyvät perustelut oppisopimuksen hyödyistä alallasi ja ota rohkeasti yhteyttä kiinnostavaan työnantajaan. Jos et heti löydä kumppania, jatka sinnikkäästi etsintää tai pohdi toista lähestymistapaa, kuten lyhyttä harjoittelua yhteistyön alkuun. Kannattaa myös selvittää, onko mahdollista saada palkkatukea oppisopimuksen tueksi työnantajalle? Oppilaitokset ja oppisopimustoimistot auttavat puolestaan tutkintoihin ja opintoihin liittyvissä kysymyksissä.

Jos ylipäätään pohdit osaamisesi päivittämistä työmarkkinoille, kannustan sinua miettimään oppisopimuksen lisäksi myös laajasti eri vaihtoehtoja. Tarvitsetko ehdottomasti uuden tutkinnon? Voitko suorittaa myös jonkin tutkinnon osan oppisopimuksella tai oppilaitoksessa? Täydennys- tai lisäkoulutusta järjestetään lisäksi paljon yksittäisinä kursseina. Avoimessa yliopistossa voi suorittaa opintokokonaisuuksia. Esimerkiksi kirjanpitäjä voisi laajentaa osaamistaan ja hankkia lisäkoulutusta alanvaihdossa palkanlaskijaksi suorittamalla palkanlaskennan kurssin tai tutkinnon osan liiketoiminnan perustutkinnosta.

Epäilin itseäni masokistiksi aloittaessani oppisopimuksen, koska tiesin, että opiskelu vaatii lisätyötä. Oppisopimusopiskelijana sitoudun siihen, että hoidan päivätyöni asiakaspalvelijana, mutta sen lisäksi sitoudun samanaikaisesti opiskelun aikatauluihin ja vaatimuksiin. Aikuisopiskelijana vastasin koko projektistani pitkälti itse ja sain todella olla oma työnjohtajani. Opettaja kun ei soita perään, jos tehtäviä ei kuulu. Koin itseni jopa hieman yksinäiseksi kirjoittaessani iltaisin tutkintotilaisuussuunnitelmia ja pohtiessani valmentajan eettisiä periaatteita tai työturvallisuutta tehtävänannon mukaisesti.

Samaan aikaan omakotitalon työmaalla piti pysyä aikataulussa: valita laattoja seuraavaksi 20 vuodeksi, kertoa sähkömiehelle toiveet kattovalojen sijainnista ja päättää tiskikoneen malli. Elämä pyöri kaiken aikaa ympärillä, ja nukkuakin olisi pitänyt. Halusin myös katsella elokuvia ja käydä liikkumassa. Yhtäkkiä olinkin hyvin tietoinen ajan kulumisesta. Se tuntui olevan koko ajan arvokkaampaa. Ajan arvon huomaa erityisesti silloin, kun on paljon meneillään.

Nyt puolitoista vuotta myöhemmin näyttää siltä, että tutkinto valmistuu. Omakotitalokin on jo saanut asukkaansa. Työssä asiakkaat ovat edistyneet: on löydetty työpaikkoja ja uusia suuntia opiskelulle. Päällimmäinen tunne on kiitollisuus siitä, että kaikki se vaiva, huoli ja itsensä piiskaaminen tekemiseen on kuitenkin kannattanut.

Heitän sinulle nyt haasteen. Työelämässä tarvitaan taitoa ja osaamista, joka antaa suojaa myös muutostilanteissa. Onko sinulla jo osaamista, jota voisit virkistää ja täydentää opinnoilla, mutta haluaisit ehkä samalla tienata? Mitä olet tehnyt viime aikoina kehittyäksesi ja vahvistaaksesi ammatillisia juuriasi työelämän viidakossa? Entä mitä aiot tehdä seuraavaksi?

Lähde:

Eliisa Kylli-Pohjola

Eliisa Kylli-Pohjola toimii valmentajana urasuunnittelu- ja työnhakupalveluissa Oulun seudulla.