Vinkkejä tekoälyn hyödyntämiseen työnhaussa

Tekoäly ja sen hyödyntäminen ovat nykypäivänä laajan keskustelun kohteena. Näin uravalmentajana halusin miettiä, miten työnhakija voisi lähteä kokeilemaan tekoälyn hyödyntämistä omassa työnhaussaan. Tekoäly ei korvaa ihmisen tekemää työtä, mutta joissain tilanteissa se voi olla oivallinen apuri. Mikseipä siis myös työnhakijalle.

Voit hyödyntää tekoälyä jo tällä hetkellä esimerkiksi tiedonhaussa. Verrattuna perinteiseen tiedonhakuun hakukoneella, voi tekoälysovellus kuitenkin tehdä paljon enemmän. Tekoälyä voi ajatella keskustelukumppanina, jolta voi saada apua esimerkiksi:

• Ideoimiseen
  • Tiivistämiseen
  • Laajentamiseen
  • Analysoimiseen
  • Vertailuun
  • Oikeinkirjoitukseen
  • Asioiden yhdistelemiseen

Tekoälyn hyödyntäminen pohjautuu kehotteiden käyttämiseen. Annat siis haluamallesi tekoälysovellukselle kehotteen, eli käskyn, jonka mukaisesti se vastaa. Tekoäly tekee juuri sen mitä pyydät, joten mieti tarkkaan millaisia ohjeita sille kehotteessa annat.

Tekoäly myös oppii ja aina jos et ole tyytyväinen sen antamaan vastaukseen, voit antaa uuden kehotteen, jossa pyydät sitä muuttamaan tulosta haluamaasi suuntaan. Pelkkä pyyntö ”Tee minulle hyvä työhakemus” tuskin antaa kovin käyttökelpoista lopputulosta. Sen sijaan, jos annat tekoälylle riittävästi tietoja esimerkiksi haettavasta työstä, omasta osaamisestasi ja vahvuuksistasi, se pystyy antamaan sinulle käyttökelpoisemman vastauksen. Tekoälyn laatimaa työhakemusta kannattaa kuitenkin vielä muokata omannäköiseksesi, sillä tekoäly ei osaa tuoda juuri sinun tyyliäsi ja persoonaasi esiin. Voit myös opettaa tekoälyä tuottamaan juuri sinun tyylistäsi tekstiä antamalla sille näytteitä omasta kirjoitustyylistäsi.

Seuraavaksi muutamia ideoita siitä, missä asioissa voit työnhakijana halutessasi hyödyntää tekoälyä

• Syötä tekoälylle työpaikkailmoituksen tiedot ja pyydä sitä analysoimaan ilmoitusta, esimerkiksi kertomaan millainen osaaminen on keskeistä kyseisessä työtehtävässä. Voit myös syöttää tekoälylle tietoja itsestäsi ja pyytää sitä kertomaan mikä sinun taustassasi on olennaista juuri kyseistä työpaikkaa ajatellen. Voit myös pyytää sitä laatimaan työpaikkahakemuksen tiettyyn työpaikkaan sinun tietojasi käyttäen.
  • Syötä tekoälylle tietoja vahvuuksistasi, kokemuksestasi, koulutuksestasi sekä osaamisestasi ja kysy millaisiin työtehtäviin voisit soveltua. Voit myös pyytää tekoälyä tiivistämään kaiken antamasi datan lyhyeksi esittelykappaleeksi CV:n alkuun tai jopa yhdeksi sinua kuvaavaksi lauseeksi.
  • Syötä tekoälylle kirjoittamasi hakemus ja pyydä sitä tarkistamaan oikeinkirjoitus tai muokkaamaan tekstiä tietyn tyyliseksi. Voit myös antaa työpaikkailmoituksen tiedot tai muita tietoja työnantajasta ja kysyä, vastaako kirjoittamasi hakemus työpaikkailmoitukseen tai onko kirjoittamasi hakemus sellainen, että se näyttäytyy kiinnostavalta tietyn työnantajan näkökulmasta.
  • Syötä tekoälylle tiedot työpaikasta, johon olet saanut kutsun työhaastatteluun. Pyydä tekoälyä esittämään työhaastattelukysymyksiä antamiisi tietoihin perustuen ja antamaan myös vastausehdotuksia. Vaihtoehtoisesti voit itse miettiä kysymyksiä ja pyytää tekoälyä vastaamaan niihin. Voit myös hahmotella ensin omat vastauksesi ja pyytää tekoälyä analysoimaan ja tarvittaessa parantamaan niitä.

Yllä olevat esimerkit ovat pintaraapaisu siitä, miten tekoälyä voi työnhaussa hyödyntää. Urasuunnittelijana voit myös miettiä monia eri tapoja siihen, miten tekoäly voisi auttaa sinua omissa urapohdinnoissasi. Vain mielikuvitus on rajana.

Parhaimmillaankin tekoäly on työnhaussa kuitenkin vain apuri ja työkalu, joka voi helpottaa omaa prosessiasi. Ainakaan toistaiseksi se ei kykene toteuttamaan työnhakua tehokkaasti kokonaan sinun puolestasi. Tärkeää on muistaa, että vastaat itse lopputuloksesta ja olet itse oman tilanteesi ja osaamisesi paras asiantuntija.

Kirjoittaja Hanna Runtti on Cimson Koulutuspalveluiden valmentaja, joka työskentelee Lapin alueen Stop&Go-valmennuksissa sekä Pohjois-Pohjanmaan alueella Työhönvalmennuksessa, Työnhakuvalmennuksissa ja Digitaitoja työnhakuun -palvelussa.